A Warm Welcome from the Blog Owner

Hello readers. Welcome to my blog.

This blog mainly contains my very personal and humble opinion on any possible issue and topic that comes to my knowledge and interest to write and blog about. It can be politics, gossips or anything. I'll decide. If you don't like what I write, then you're free to either leave a comment or just leave.

Feel free to share your witty thoughts and opinion. I don't mind, really. But please be nice. I will not tolerate and approve any hate, harsh or sensitive comment.

Have a nice day.

Anonymous.

Friday, March 27, 2009

I Might Be Late, But It's Never Too Late

Yes, it never is, at least for me it is.

A few days ago, I stumbled upon this movie that I bought very cheap somewhere in KL. It's technically illegal but who cares now? As long as you can grab any pleasure at the cheapest rate you can get, just go for it. If they care, they are already on their ways to perish all the black markets. But unfortunately, they don't. And for us, the rakyat, to suffer most of the times, this guilty pleasure is exactly what we need.

Apa la saya merepek ni ye? ;-)

Anyway, back to my main point.

Kewujudan filem 'Changeling' adalah sudah lama diketahui umum termasuk saya. Unfortunately, oleh kerana mencatu perbelanjaan harian serta masa yang kurang mengizinkan, jadi saya sudah terlepas filem ini, filem yang menjadi sebutan ramai.

Alhamdulillah, malam semalam saya berjaya habis menonton filem ini dengan khusyuk dan minda yang separa terbuka. The minute it hit the right spot, I immediately thought of the current condition in Malaysia.

Cerita ini berkisar tentang seorang ibu yang menuntut haknya sebagai rakyat biasa untuk mendapatkan semula anaknya yang hilang entah ke mana. Seperti rakyat biasa yang lain, yang bergantung harap kepada pihak berkuasa yang sepatutnya menjalankan tugas kerana niat yang ikhlas dan jujur, dia telah ditidakkan haknya. Malah, dia telah diseksa, dihina dan diherdik, hanya kerana dia mahukan pihak bertanggungjawab untuk tidak berhenti daripada mencari anaknya yang hilang, kerana setiap saat itu adalah berharga, setiap saat yang diabaikan boleh mengubah segala-galanya. Hakikatnya, dia telah menjadi mangsa, walaupun sebaliknya, she's harmless and helpless like the rest of us.

Sungguh, setiap kali saya menonton kekejaman pihak berkuasa di dalam cerita ini, terus di minda saya menghubungkannya dengan situasi yang sedang kita alami di Malaysia sekarang ini. Tiba-tiba saya boleh membayangkan tentang situasi ahli keluarga individu-individu yang telah ditidakkan haknya dan akhirnya merengkok di Kem Kamunting tanpa dibicarakan terlebih dahulu. Tiba-tiba, saya terus rasa marah, rasa sakit hati yang membuak-buak dan rasa hiba, dengan situasi yang semakin meruncing sekarang ini. Masya Allah.

At the end of the story, justice prevailed, justice has been served. Berkat kerjasama yang tidak terperi hebatnya, pihak berkuasa yang corrupted telah dihukum.

Berdetik di hati saya, YES, ini yang kita perlu lakukan. Bersatu padu menentang kejahatan, kezaliman, biar apa jua yang datang, percayalah, at the end, justice will prevail. Jangan termakan hasutan musuh, atau umpan habuan wang ringgit yang menjanjikan kesenangan duniawi semata-mata. Kita perlu bangkit, this is OUR COUNTRY, not theirs. Kita perlu bersatu, bersama-sama, until the very last drop of our blood.

Amin.

No comments: